HTX-elever underviser

HTX-elever underviser i, hvordan teknologi og naturvidenskab kan påvirke fremtidens udfordringer

Studerende på VID Gymnasier, htx underviser lokale folkeskoleelever i teknologi og naturvidenskab på dette års Naturvidenskabsfestival i Kattegatcenteret under emnet; Min nye verden.

Fagene på HTX kan påvirke fremtiden

Dette års Naturvidenskabsfestival var under temaet Min nye verden, og her skulle folkeskoleelever stifte indgående bekendtskab med, hvordan teknologi og naturvidenskab kan påvirke fremtidens udfordringer, og til at belyse dette hjalp elever fra VID Gymnasier, HTX. HTX-eleverne underviste folkeskoleleverne inden for dette års tema ved at arbejde meget virkelighedsnært med deres fag. I kemi viste eleverne, hvordan man kan arbejde med funktionelle fødevarer, da de tilsatte proteiner i müslibarer, og de gav deres bud på bæredygtig plastik, da de fremstillede bioplast ud af bananskræller. Biologi havde fokus på tang, og fysik arbejdede med miljøvenlig energi i form af et racerløb, der er drevet af motionscykler, samt workshops omkring laser og lyd.

En lærerig proces for alle eleverne
Såvel folkeskoleelever og HTX-elever oplevede arrangementet som værende meget læringsrigt på det personlige såvel som faglige plan. 12-årige Lea fra Ørum Skole udtaler blandt andet: ”Det er langt sjovere, når man bevæger sig rundt, og man lærer mere, når man har fingrene i det, som man lærer om”, og Emma Bisbo, som er på den anden side af forsøgsbordet, siger, at det har været en meget udfordrende proces at planlægge en undervisningssituation til folkeskoleeleverne. Emma fra htx2nv forklarer, hvordan hun hurtigt erfarede, at man skal være meget opmærksom på, hvilke ord man bruger, når man videreformidler et svært stof til eksempelvis 12-årige. Endvidere har det været spændende at planlægge og strukturere processen, da mange praktiske ting skulle være i orden til arrangementets start.

Undervisningen skal kunne anvendes i praksis
Denne særlige ung til ung undervisning er et forsøg på at fange folkeskoleelevernes interesse for det naturvidenskabelige og teknologiske. Måden, hvorpå undervisningen og teorien tilrettelægges, er med et markant fokus på, at teorien skal kunne anvendes i praksis, og det skal være tilgængeligt og letforståeligt for folkeskoleeleverne. De studerende fra HTX har haft stor fokus på at målrette formidlingen til folkeskoleeleverne på en måde, så de fanger interesse for naturvidenskab og science, som netop er de karakteristiske nøgleord for HTX. Løsningen er, at naturvidenskaben skal kobles til virkeligheden, fordi på den måde giver det meget mere mening, og læringen skal opstå gennem leg og eksperimenter fremfor forelæsninger.

Arrangementet var for folkeskoleklasserne i mellemtrinet og udskolingen samt for ungdomsuddannelserne.

Af Uddannelsesleder Vivi Ann Jacobsen