Elever spiller sig til bedre engelsk og matematik

Mange studerende kvier sig ved at sige noget i timen, så hele klassen kan høre det – især når det drejer sig om fremmedsprog. Det råder spillet Jack the Riddler bod på GRENAA To studerende på Viden Djurs sidder over for hinanden.
Den ene har kortet, den anden styrer figuren på skærmen. De skal fange Jack the Riddler hurtigst muligt, og de diskuterer ivrigt. På engelsk! Normalt siger de ikke noget i timerne, med mindre de skal. Nu taler de i munden på hinanden for at løse gåden. Sådan beskrives det i en pressemeddelelse fra Viden Djurs i Grenaa.

Folkene bag læringsspillet Jack the Riddler vil gerne fortsætte med at udvikle nye historier til temaer i faget engelsk. Lige nu er der spil til at lære talord, forholdsord, gloser generelt, ord til at finde vej og kongruens. Fra venstre på billedet er det Inge Gunnersen Flindt, som underviser på VID Erhvervsuddannelser, Hazel Möller, som underviser på VID Gymnasier og David Recke fra Ahoot. Foto: historiesnedkeren.dk

”Når man skal lære de studerende, hvad kongruens er på engelsk, falder de i søvn. Men med spillet Jack the Riddler er det en helt anden historie. De går meget op i for eksempel at sætte ordene rigtig i et cryptex i spillet, så de kan komme videre med at fange skurken,” fortæller Hazel Möller. Hun underviser i engelsk på VID Gymnasier, både htx og hhx, og har været med til at finde på indhold til spillet, som er udviklet af den unge virksomhed Ahoot i Grenaa. Den består af tre unge mænd, som gerne udvikler spil på bestilling til undervisningsbrug.
”Spil kan så meget mere, fordi man får sin belønning med det samme i form af point. Det motiverer på en helt anden måde end almindelig undervisning.

Vi har en model, der fungerer nu, og vi kan nemt lave nyt indhold og skrue op og ned for sværhedsgraden,” forklarer David Recke, som er en af de tre iværksættere i Ahoot. Han er uddannet spiludvikler hos Dania Games i Grenaa og underviser som timelærer ved siden af. Ahoot skaber erne det, de kalder serious games, og har før Jack the Riddler udviklet matematikspillet Walkabout Math, også for Viden Djurs. Det er blandt andet blevet anvendt på EUD/EUXBusiness på VID Erhvervsuddannelser. ”Jeg underviser i både engelsk og matematik og har anvendt begge spil i mine timer. De er populære blandt eleverne, som synes, det er sjovt at spille dem. I matematikspillet er der for eksempel en skålvægt, der viser grafisk, hvad der sker, når du løser en ligning. Det samme gælder grafer.

Spillene gør ganske enkelt abstrakte ting konkrete,” mener Inge Gunnersen Flindt. De to spil til fagene engelsk og matematik er tilpasset undervisningen på Viden Djurs og kan ikke købes af andre skoler. Men Ahoot arbejder på at lave standardudgaver, som folkeskolerne kan købe sig adgang til. Derudover arbejder virksomheden på et læringsspil til undervisning i programmering, og tidligere har Ahoot udgivet spillet Sequence Nine, som kan downloades på Google Play.

Alle interesserede har mulighed for at prøve Jack the Riddler og Walkabout Math, når der er åbent hus hos Viden

Djurslands Posten uge 46