Ny uddannelse på Viden Djurs

Webudvikler-uddannelsen skal give plads til fordybelse

Webudvikler er navnet på en helt ny uddannelse, man kan tage på Viden Djurs i Grenaa. Den bygger på interviews med 60 danske virksomheder om deres behov og erstatter således uddannelsen til webintegrator, skriver VID Medie i en pressemeddelelse.

”Uddannelsen til webudvikler er en fremtidssikret uddannelse, hvis indhold er tilpasset de færdigheder, virksomhederne i Danmark efterspørger. Den har samme varighed som webintegratoruddannelsen men med færre fag, så eleverne har mere tid til at fordybe sig,” forklarer Alex Townley Porsborg, som er afdelingsleder for VID Medie, der har til huse op ad Grenaa Idrætscenter.

Eleverne bliver dermed forberedt godt til de udfordringer, de møder, når de får job bagefter, og det glæder Andreas Klit Holmgreen, der var elev på den tidligere uddannelse.

”Jeg føler mig godt klædt på fra min uddannelse på webintegrator til mit arbejde for Fri Bikeshop. Her bruger vi de værktøjer, jeg har lært at bruge på skolen. Selv om jeg kunne programmere i forvejen, har jeg lært rigtig meget mere på uddannelsen,” Andreas Klit Holmgreen.

Når man går på uddannelsen til webudvikler, bliver man automatisk del af det attraktive studiemiljø på campus, som er beliggende bag Grenaa Idrætscenter over for 10. klassecenteret. På billedet står fra venstre Elias Nordahl Hellerup, Andreas Klit Holmgreen og Alex Townley Porsborg. Foto: Historiesnedkeren.dk

Grundig tilgang

Han har valgt at bygge ovenpå sin uddannelse ved at gå i lære som Multimedie Integrator. På den nye uddannelse til webudvikler vil de kommende elever endda få endnu grundigere indføring i de værktøjer, han fortæller om.

Sammen med den kvalificerede undervisning tilbyder skolen et attraktivt studiemiljø med frokostbuffet i spisesalen, gratis morgenmad en gang om ugen, mulighed for at bo på campus og en stribe sociale arrangementer som fester og LAN parties.

”Jeg var lidt nervøs for, at jeg ikke ville finde venner, da jeg startede, men alle tager godt imod hinanden her, og vi har et godt kammeratskab og masser af sammenhold. Vi hygger efter skole, og det er bare så fedt at gå her. Jeg vil opfordre andre unge til at prøve det. De fortryder det ikke!” mener Elias Nordahl Hellerup, som går på uddannelsen til webintegrator.

I sit studium bliver han præsenteret for projekter, der skal løses for virksomheder. Et eksempel er Legoland, som alle eleverne på campus lavede projekt for. De blev præsenteret til åbent hus for få uger siden. Faktisk får skolen mange henvendelser fra virksomheder, der ønsker at få elevernes bud på løsninger. Det giver en god kontakt til erhvervslivet.

”Hvis man gør det godt på uddannelsen til webudvikler, er der gode jobmuligheder. Virksomhederne skriger på folk, som er gode til at programmere. For de elever, der i stedet ønsker at starte egen virksomhed, har vi Biz Hub, som er vores inkubationsmiljø for iværksættere,” fortæller Alex Townley Porsborg.

VID Medie optager 34 elever på uddannelsen til webudvikler i 2019. Man bliver optaget på baggrund af en optagelsessamtale på skolen, som man i øvrigt ringer til for at tilmelde sig. Eleverne har meget forskellig baggrund, hvor nogle kommer direkte fra Folkeskolen, nogle fra gymnasiet og andre igen fra andre uddannelser eller jobs. Det giver en dynamisk sammensætning, hvor alle kan lære af hinanden.

FAKTA

Uddannelsen til webudviklerBygger på webintegratoruddannelsen men er optimeret og forenklet med mere tid til lidt færre fag efter ønske fra 60 adspurgte danske virksomheders behov.

Undervisningen foregår i campusmiljøet bag Grenaa Idrætscenter. Her går 180 elever på forskellige medieuddannelser og et godt socialt fællesskab med LAN parties, fester og hygge.

Der er mulighed for at gå på skolen. Der er morgenmad og frokostbuffet i spisesalen.

I 2019 optager skolen 34 elever i Grenaa på uddannelsen til webudvikler. Uddannelsen kan også tages på WebItAarhus i Aarhus.