Skoleelever på forbryderjagt med Viden Djurs

Brobygning på htx i Grenaa byder på krimiplots, der skal opklares med kriminaltekniske metoder i laboratoriet

Alle folkeskoleelever i ottende klasse får tilbud om at komme i brobygning på en ungdomsuddannelse. Det gælder også på Djursland, hvor dem, der vælger at gøre det på VID Gymnasier, htx i Grenaa, kommer til at opklare forbrydelser. Med Forensic Science skal de anvende realistiske kriminaltekniske metoder, præcis som man kender det fra tv-krimiserierne.

“Htx er det tekniske og videnskabelige gymnasium, og det får vores brobyggere fra folkeskolerne nu lov at opleve i forskellige krimiplots, hvor de skal anvende vores videnskabelige metoder til at opklare forbrydelser eller måske forhindre dem,” forklarer innovationschef på Viden Djurs Søren H. Hansen i en pressemeddelelse.

Beviser i laboratoriet

Der bliver fire forskellige forbrydelser at opklare eller forhindre på de fire brobygningsforløb i foråret. Til det formål har Viden Djurs allieret sig med de professionelle krimiforfattere, parret Dagmar Winther og Kenneth Degnbol, som blandt andet er kendt for at skrive krimien ‘Forkynderen’ under pseudonymet Sander Jakobsen.

Dermed er der garanti for spændende plots til eleverne. Men det bliver i laboratoriet, bevisbyrden skal løftes.

Blod og krudtslam

“Forensic Science ser jeg som en mulighed for at anvende de laboratorieforsøg, vi i forvejen laver på htx, til et spændende formål, nemlig at opklare forbrydelser. Vi bruger videnskab i retfærdighedens tjeneste, uanset om vi bruger kemi til at påvise for eksempel krudtslam, biologi til blodprøver og dna eller fysik til at beregne en kugles vinkel, hastighed og bane i luften,” fortæller kemi- og biologiunderviser Lennart Degn i pressemeddelelsen.

Sammen med flere kolleger kommer han til at holde folkeskoleeleverne i hånden med den videnskabelige bevisbyrde, som i slutningen af brobygningsforløbet kulminerer med en fremlæggelse i plenum, hvor eleverne skal gøre rede for, hvad der er sket, og hvem der står bag. Ligesom i en retssal.

”Eleverne kan få tildelt roller, for eksempel journalist, politimand, retsmediciner eller en pårørende til den myrdede, og der kan forekomme præfabrikerede rapporter om dna-prøver, ballistiske rapporter og andet, vi ikke umiddelbart har mulighed for at foretage i vores laboratorier. Vi håber på den måde samlet set at give vores gæster en spændende og mindeværdig oplevelse,” fortæller Søren Hansen.

Støttet af Villum Fonden

Formålet med projektet Forensic Science er at få flere unge til at vælge htx efter niende eller 10. klasse.

Det første skridt er at få mange til at komme i brobygning på htx. Derfor vil projektet blive promoveret med blandt andet pop up-laboratorier på folkeskolerne, så eleverne får en forsmag.

Forensic Science på VID Gymnasier, htx er støttet af Villum Fonden med næsten en million kroner. Villum Fonden støtter teknisk og naturvidenskabelig forskning, miljømæssige, sociale og kulturelle formål i ind- og udland og vil med støtten øge kendskabet til fonden samt vise et eksempel på, hvad den støtter.

Djurslandsposten uge 41 2018