Bæredygtighedslinjen HTX Grenaa

Bæredygtighedslinjen

Bæredygtighedslinjen på VID Gymnasier, HTX i Grenaa er for dig, der drømmer om at blive fremtidens grønne og bæredygtige ingeniør eller måske arkitekt. Til dig der vil tage et ansvar for at sikre fremtidens klima og elsker innovation. Du vil gerne videreudvikle egne ideer og drømme og du brænder for at arbejde i værksteder. Alt det og meget mere kan vi hjælpe dig med. Form din egen fremtid på HTX i Grenaa.

Er du løsningsorienteret og idérig?

Kribler det i fingrene for at afprøve teorierne og ideerne i praksis, så er Bæredygtighedslinjen på HTX i Grenaa et rigtig godt sted for dig. Her arbejdes proces- og projektorienteret med aktuelle og virkelighedsnære problemstillinger inden for eksempelvis FNs verdensmål, som kræver innovative løsninger. Slutresultatet bliver til at tage og føle på. Denne praktiske tilgang er typisk for VID Gymnasier, HTX. Det unikke ved HTX er imidlertid, at du ender med en skræddersyet højere teknisk studentereksamen, som åbner op for et væld af muligheder – særligt hvis du gerne vil læse videre på ingeniørhøjskolen, arkitektskolen eller andre teknisk-orienterede videregående uddannelser.

Young Enterprise

Som noget helt særligt samarbejder VID Gymnasier, HTX Technology-linjen i Grenaa med Young Enterprise. Et initiativ som er igangsat af Fonden for Entreprenørskab under Erhvervsstyrelsen. Formålet med Young Enterprise er at skabe en sammenhængende national indsats, som sikrer integrationen af innovation og entreprenørskab på de forskellige ungdomsuddannelser. I Grenaa deltager vi derfor i forskellige konkurrencer og messer flere gange i løbet af året, så eleverne kan være med til at forme en klimaansvarlig fremtid inden for teknologi og innovation.

Studieopbygningen på Bæredygtighedslinjen

Med fagene teknologi på A-niveau og design på B-niveau er stilen sat. Her stiller vi virkelig skarpt på udvikling af nye produkter, som kan skabe ansvarlige og grønne forandringer i dag, i morgen og i fremtiden.

Ud over at fokusere på teknologi og design, undervises du også i klassiske gymnasiale fag som fx dansk, engelsk, fysik, kemi, matematik, biologi, idehistorie og samfundsfag. Undervisningen er dog stadig virkeligshedsnær og erhvervsrettet – særligt i fag som teknikfag samt kommunikation og it.

For at forme din egen fremtid endnu mere, kan du derudover også tilvælge valgfag som fx programmering, erhvervsøkonomi, innovation og psykologi. Mulighederne er mange, men den høje undervisningskvalitet er altid den samme.

Værksteder med alt hvad hjertet begærer

På HTX har vi de rette faciliteter til at imødegår dine projekter og ideer. Vi har både 3D-printer, lasercutter, CNC-fræser, træværksted, programmeringsværksted og meget andet. Derudover arbejder vi med virksomhedsbesøg for at blive inspireret af erhvervslivet og lære af virkeligheden.

Videreudannelsesmuligheder
Find information om videreuddannelsesmuligheder her: https://ug.dk/vaerktoej/adgangskortet/

TAG PÅ EN DIGITAL RUNDTUR

På Technology bruges der ekstra meget tid i HackLab på VID Gymnasier. Nu kan du besøge teknologi værkstedet og resten af VID Gymnasier hjemme fra sofaen. Rundvisningen er fyldt med videoer og links som kan fortælle dig mere om lige det område der interessere dig.

Du bevæger dig rundt på skolen ved at klikke der hvor du vil hen. Du kan gå rundt og rotere kameraet på samme måde som du måske kender fra google maps.

🔵 Blue Circle EmojiBlå ikoner er information om HTX. Lyseblå er specifikt om Game College.

🟢 Green Circle EmojiGrønne ikoner er information om HHX. Lysegrønne er specifikt om Brazil Football College.

🔴 Red Circle Emoji — Dictionary of Emoji, Copy & PasteRøde ikoner er information om skolen og de forskellige lokaler.

Vil du vide mere?

Find dine svar her på hjemmesiden eller spørg vores studievejledere der altid sidder klar til at vejlede dig i den rigtige retning.

Studieretninger

Vi tilbyder flere studieretninger. Herunder kan du læse mere om dem og finde den der passer til dig. Har du spørgsmål husk vores studievejledere altid sidder klar til at hjælpe dig.